Det bästa av det mesta
På s k sociala medier ska man ju i tid och otid avge svar på vad som är bäst i film, böcker, musik os v. Bloggaren är ingen fan av Facebook, tycker helt enkelt att man exponerar sig för mycket och att det blir lätt att leta uppgifter om en. Fast jag tillhör en minoritet. 75 procent av svenskarna känner inget obehag av den ökande övervakningen...
Men här och nu ska jag skriva min Bästalista. Here we go:
Bästa plattor - Abbey Road, sid 2 (Från Here comes the sun alltså till The End). The Beatles sist inspelade platta är imponerande.
Goodbye Yellow Brick Road - Elton Johns mästerverk.
Rebel - John Miles debutskiva med den makalösa låten Music
Silk degrees - Boz Scaggs: Amerikansk vit soul när den är som bäst
I've expected you - Robbie Williams andra skiva är bara sååå bra
Dinner at the Ritz - City Boy: Crazy hårdrock
Och sist men inte minst:
The rise and fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars - David Bowie: Husgud på 70-talet
Bästa bok - William Wharton; Birdy. Om en krigsskadad kille och hur han långsamt återvänder till livet med hjälp av sin bästa vän.
Bästa filmer - Ingemar Bergman: Smultronstället och Det sjunde inslaget. Talar för sig själva. År 2001 - A space odessey. Fantastisk filosofiskt äventyr av Stanley Kubrick, om människans utveckling från apstadiet till det eviga livet. Solaris - Tarakovskys betraktelse över hur människorna är besatta av sina drömmar snarare än verkligheten.
Bästa deckare/science fiction - Huset vid stranden: Daphne du Maurier. Lätt science fiction om en man som blir beroende av en alternativ värld.
Bäst show - The nothankers, Joe's Pub, New York. Har aldrig skrattat så mycket. Totalt barnförbjudet.
Circus de soleil - Uppför Beatlesmixen Love i Las Vegas. Var svårt att hålla koll på allt som hände. Särskilt efter en halva Smirnoff
Bäst live - Paul MacCartney, Hovet 1989.
Bästa restaurangminne - Lyxmåltid på femstjärnigt hak i London. Vi var hemlösa, utkastade från våra au pair-jobb, och hade mindre trevliga och rena kläder. Skyfflade i oss allt och sprang därifrån.
Roligast i Sverige - Babben Larsson tätt följd av Kristina Lugn
Bäst TV-program - När ABBA vann i Brighton 1974.
I juli har koltrasten redan slutat sjunga - Om medelålderskris
Första aprilskämtet om hur en uppspänd nylonstrumpa skulle ge färg-TV
Bästa radioprogram - Kristina Lugns Sommarprogram 1983.
Pjäs jag har glömt namnet på. Handling: En man märker en morgon att han har blivit kortare till växten. För varje dag blir han mindre och mindre. Till slut är han bara en prick på ett papper där han skriver: "Jag har aldrig älskat en annan människa". Sedan är han borta.
Bästa prylen genom tiderna - Datorn. Utan konkurrens.
Hang up - Klockor
Bästa maträtt - Mammas kåldolmar
Bästa cigaretter - Marlboro
Bästa färg - Blå
Bästa klädesplagg - Street
Bästa frisyr - Halvlångt bak, lätt uppstruket
Bästa instrument - Gitarr
Bästa husdjur - Katt
Bästa mobiltelefon - LG Optimus 4X HD
Bästa parti - Karktumcgkmfuerna
Men här och nu ska jag skriva min Bästalista. Here we go:
Bästa plattor - Abbey Road, sid 2 (Från Here comes the sun alltså till The End). The Beatles sist inspelade platta är imponerande.
Goodbye Yellow Brick Road - Elton Johns mästerverk.
Rebel - John Miles debutskiva med den makalösa låten Music
Silk degrees - Boz Scaggs: Amerikansk vit soul när den är som bäst
I've expected you - Robbie Williams andra skiva är bara sååå bra
Dinner at the Ritz - City Boy: Crazy hårdrock
Och sist men inte minst:
The rise and fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars - David Bowie: Husgud på 70-talet
Bästa bok - William Wharton; Birdy. Om en krigsskadad kille och hur han långsamt återvänder till livet med hjälp av sin bästa vän.
Bästa filmer - Ingemar Bergman: Smultronstället och Det sjunde inslaget. Talar för sig själva. År 2001 - A space odessey. Fantastisk filosofiskt äventyr av Stanley Kubrick, om människans utveckling från apstadiet till det eviga livet. Solaris - Tarakovskys betraktelse över hur människorna är besatta av sina drömmar snarare än verkligheten.
Bästa deckare/science fiction - Huset vid stranden: Daphne du Maurier. Lätt science fiction om en man som blir beroende av en alternativ värld.
Bäst show - The nothankers, Joe's Pub, New York. Har aldrig skrattat så mycket. Totalt barnförbjudet.
Circus de soleil - Uppför Beatlesmixen Love i Las Vegas. Var svårt att hålla koll på allt som hände. Särskilt efter en halva Smirnoff
Bäst live - Paul MacCartney, Hovet 1989.
Bästa restaurangminne - Lyxmåltid på femstjärnigt hak i London. Vi var hemlösa, utkastade från våra au pair-jobb, och hade mindre trevliga och rena kläder. Skyfflade i oss allt och sprang därifrån.
Roligast i Sverige - Babben Larsson tätt följd av Kristina Lugn
Bäst TV-program - När ABBA vann i Brighton 1974.
I juli har koltrasten redan slutat sjunga - Om medelålderskris
Första aprilskämtet om hur en uppspänd nylonstrumpa skulle ge färg-TV
Bästa radioprogram - Kristina Lugns Sommarprogram 1983.
Pjäs jag har glömt namnet på. Handling: En man märker en morgon att han har blivit kortare till växten. För varje dag blir han mindre och mindre. Till slut är han bara en prick på ett papper där han skriver: "Jag har aldrig älskat en annan människa". Sedan är han borta.
Bästa prylen genom tiderna - Datorn. Utan konkurrens.
Hang up - Klockor
Bästa maträtt - Mammas kåldolmar
Bästa cigaretter - Marlboro
Bästa färg - Blå
Bästa klädesplagg - Street
Bästa frisyr - Halvlångt bak, lätt uppstruket
Bästa instrument - Gitarr
Bästa husdjur - Katt
Bästa mobiltelefon - LG Optimus 4X HD
Bästa parti - Karktumcgkmfuerna
Kommentarer
http://forum.cityboy.org/index.php?sid=ac1cc1779a3847ea96b125783d0a63d9
City Boy var speciella i sin genre. Knepiga harmonier och stilbrytningar. Me like!