Mååna - ett riksproblem med liten hjärna

Zikafeber sprids via en mygga och är så ett s k flavivirus som just nu sprider sig över Latin- och Sydamerika. Den som drabbas av zikavirus har endast måttliga symptom, men som vid mässlingen kan viruset ge upphov till men och kroniska följdsjukdomar. Och det stannar inte vid offret självt.

Ovanligt många barn i dessa vidsträckta länder, har drabbats av microcepahli, vilket innebär att hjärnans och huvudomfångets storlek blir betydligt mindre än normalt. Hjärnan väger i regel mindre än 1 kg, att jämföra med ordinarie hjärnor runt 1,5 kg. Hjärnans grå substans är också minskad och sammantaget leder det till oåterkalleliga utvecklingsstörningar tillsammans med andra handikapp.


Mona Sahlin har väl inte liten huvudstorlek men däremot verkar innehållet inte vara helt utvecklat. Hon är broilern som växte ihop med Partiet (S) redan i unga år. Hon växte även snabbt i betydelse för det parti (S) vars väljare är Sveriges mest okunniga. Och det vill säga inte lite.

Mååna är korkad och kan inte ens dölja det vilket många korkade personer faktiskt kan. Ta Stefan Löfven t ex.

Mååna har alltså förfalskat ett intyg där det framgår att hennes livvakt har en lön på 120.000 kr. Hon förklarar att han har 60.000 kr från staten och 60.000 kr från Måånas företag. Ett företag som har varit i flera oväder under de senaste 15 åren.

Tyvärr upptäcktes det lilla fusket från arma Mååna. Igen. Vad som helst, syltburkar står alltid framme. Som sagt; livvakten var betydligt mindre avlönad. Han ansågs faktiskt inte tillräckligt tät för att köpa ett tiomiljonshus så varför inte låta Mååna plussa på 75.000? Själv har hon en lön på drygt 81.000 kr för att vara Nationell samordnare mot våldsbejakande extremism. Så om livvaktens lön på 120.000 kr/mån är riktig och hon själv betalade mellanskillnaden från sitt företag; då hade hon inte så mycket kvar att köpa Toblerone och blöjor med.

Hennes svar på Expressens frågor vem som betalar:

Det är delvis jag som gör det. Jag har också ett eget företag.
Du betalar honom via ditt bolag?
– Ja, bland annat. Så har det varit. Så är det inte nu, men så har det varit.
Är det regeringen eller staten som betalar till ditt företag och du betalar honom?
– Nej, nej, jag får inga mer pengar från staten än min egen lön.
Mona Sahlins ersättning för uppdraget som ordförande för nationella samordnaren är, enligt regeringskansliet, 81 360 kronor per månad före skatt.
Hur har du råd att betala en person så här mycket pengar? Det handlar ju om nästan 80 000 kronor i månaden?
– Är det knepigt att en person hjälper mig med säkerheten? Som av olika skäl har en hög lön? Och att mitt behov av det är högt?

– Om lönen han har från regeringskansliet så har jag skrivit fel. Den är på43 000 kronor och sen betalar jag honom sedan en tid tillbaka 60 000 kronor i månaden för att hjälpa mig med mina säkerhetsbedömningar inför framtiden.
Så den här statliga lönen på 60 000 kronor stämmer inte då?
– Nej, det är fel, det ska vara 43 000 kronor. Där har jag gjort fel.
Men du betalar alltså dessutom honom 60 000 kronor per månad plus sociala avgifter via ditt bolag?
– Sedan en kort tid tillbaka gör jag det ja.
Sedan hur länge?
– Det spelar väl ingen roll? Han har den lönen i dag och jag betalar den avgiften och förstås så betalar jag sociala avgifter.
– Jag har anställt honom. Jag betalar sociala avgifter. Punkt.

I inget annat land skulle en sådan fullständig boll-nolla få härja. I decennium efter decennium har hon fuskat sig igenom alla kryp- och nyckelhål; när är det nog och hon får fara och flyga?

Kanske det är stor konst att vara/verka så korkad, på gränsen till utvecklingsstörd? De tre 57:orna: Mååna, Margot Wallström och Anna Lindh, var alla gödda i samma broilerfabrik. Den enda som hade något i skallen var Anna Lindh. Mordet på henne är en gåta. En nedtystad gåta.

Säkerligen får Mååna en sned spark uppåt som vanligt. Varför inte Extern inspektör för Statens utgifter? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

A-barn, B-barn och C-barn

Språket som klassmarkör

IS, OS, Co2 och JÖK