Värde eller lika värda?



I detta inlägg kommer jag inte att skriva om de sju mord som nyligen har skett på olika ställen i Sverige. Inte heller om footbolls-VM eller Almedalen. Jo, förresten. Jag lyssnade i efterskott till Opinion Lives specialintervju med Ulf Kristersson efter hans starka tal innan (efter vad jag hört).

Låt mig vara uppriktig: Jag gillar Ulf Kristersson och han är redan en vinnare i valet i höst, enligt mig. Men allt detta kom på skam när han uttalade en sådan där förflugen tanke om vad människolivet är värt.

Han fick frågan om det där med pensionsåldern. Enligt den vansinnige (på riktigt) Fredrik Reinfeldt skulle vi ju vara tvungna att arbeta tills vi är 75 för att "klara välfärden" utan en tanke på trötta ryggar, trötta minnescentra och trötta på att vara nettoskatteinbetalare. Jag känner en stor solidaritet med dem som är före mig i näringsprocessen, men jag kan inte identifiera mig med dem. Jag beundrar deras idoga släp och flit från 8 - 17 eftersom jag själv har haft förmånen att ha arbeten som inte har varit tidsberoende på samma sätt. Och nej, de är inte blåögda idioter, de är bara barn av en tid som nu försvinner i fjärran.

Ulf Kristersson hade dock inget svar på frågan om pensionsålderna. Jag förstår honom. Det finns ingen gräns för pensionsålder, bara att vi jobbar tills vi dör. För Kristersson svarade nämligen: "Det är ju bra om man kan pensionerna sig så sent som möjligt när det inte finns så många år kvar".

Tack Kristersson: Du får inte min röst 9 september.

För i hans förflugna ord finns något vedervärdigt. Ditt värde som människa har du bara så länge du kan arbeta. Låt ryggen knäckas, låt hjärnan koka, låt hjärtat stanna, bara inte ditt arbete upphör. För det är det enda som ger dig värde som människa.

Allas lika väre, my ass. Vem kan tro på något sådant samtidigt som man inte anser att gamla och trötta är värda någonting? Gå och dö, så snart som möjligt så vi slipper betala för dig.

"Allas lika värde" är allas dåliga samvete. När ni tycker att människor bara är värda något som har med arbetsmarknaden att göra, då förespråkar man inte "allas lika värde".

Detta hyckleri, detta svinaktiga sätt att betrakta människor på, dessa jävla trimmade pudlar som både slår och sparkar under de "vackra orden", får fortgå utan frågor, utan ens ett intresse för någon fråga what so ever. Jag är trött på er slogan "allas lika värde" där Lill-Babs slår er med hästlängder med sin "Leva livet".

Det är nog. När jag hörde Ulf Kristersson förstod jag att det inte finns något politiskt alternativ för mig. D v s hos de etablerade partierna och deras floskler om "allas lika värde" när bara yngre ska omfattas av begreppet.

Vi ska dö. Det är det enda vi är säkra på. Att tråckla sig igenom livet är ett livsfarligt arbete. Men vårt liv är värdefullt för oss. Och det oavsett vad vi är och vem vi är. Det är livet självt som är värdefullt, glöm inte det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

A-barn, B-barn och C-barn

Språket som klassmarkör

IS, OS, Co2 och JÖK