Syskonfenomenet åter

Medierna är ett intressant P1-program som inte skyggar för det obekväma. Denna vecka rapporterade man om det ibland kontroversiella ämnet om hur vår plats i syskonskaran påverkar vår personlighet och vårt senare väl och ve i intressen, familjebildning, karriär och politiska åsikter.

Om detta ämne har det skrivits några hyllmeter om, fast hur är det med forskningen i ämnet? Då jag hörde programmet idag så ingick en förnumstig beteendevetare, Elisabeth Schönbeck (hennes blogg, fanns inget på Wiki), som "hade sett så mycket av fenomenet för att veta att det är sant". Sörru.

Hon är obeveklig:

Två storebröder kan likna varandra väldigt mycket. Oavsett om de växt upp som gatubarn i Rio eller på ett gods i Skåne, ser de ofta till att föra familjetraditionen vidare.

Det är rubbish. Liksom att "en storasyster klarar sig själv". "Ensambarn finns i yrken som kronofogdar". Småsyskon gör som de vill och låter sig inte stoppas av traditioner. Etc, etc.

Om en familj har fler barn än det vanliga 1,9 st, vad händer då. Om det finns sex mellansyskon istället för ett?

Schönbeck är ofta anlitad föreläsare och möter alltid en skeptisk publik. Men hon brukar få över dem på sin sida. Publiken har rätt i att vara skeptisk. Dessa teorier är teorier uppkomna i hjärnor som inte ser till individen utan generaliserar över hela linjen och ställer till huvudbry i många människor. Oj, är det min mellanposition bland syskonen som har medfört att jag känner mig så ensam och utestängd?

Här finns P1-programmet. Inslaget om syskon finns i början av programmet:

http://t.sr.se/1U6ktC6

Ett kollektivt kategoriserande av människor utifrån någon form av listad egenskap som man inte kan påverka, skapar förvirring i identitetsskapandet, både som en del av en grupp och som person. Det är också ett exempel på att göra det lätt för sig genom en unken människosyn.

När Schönbeck säger att hon "har sett detta" och "ser det överallt", så påminner det om t ex studierna av strukturell rasism. Man ser det man vill se. Ögat är öppet för allt som bekräftar den egna teorin och negligerar allting annat som pekar i en annan riktning.

En forskningsstudie gjord på Houston University bakade in alla studier som har gjorts i världen i detta ämne. 337.000 highschool-elever uppvisade ytterst små samband, i vissa delar inget alls. Den tidigare forskningen har dragit häpnadsväckande ologiska slutsatser. T ex när man menar på att 43 procent av dem i samhällets toppskikt, är äldstabarn, har man inte förstått att det man har mätt bara visar avvikelser i just denna kategori.

När sådana som Schönbeck drar så stora växlar på detta utifrån vad hon "har sett" och "ser det överallt" så bygger detta nästan bara på rena fördomar. Hon är väl själv storasyster...

Enligt Schönbeck så skulle både jag och min bror vara sladdbarn eftersom det skiljer 11 år mellan honom och vår storasyster och 8 år mellan mig och min bror. Jag har två storasyskon där den ene är så mycket äldre att hon kunde vara min mor. Min storebror är en rättvis diplomat i denna röra.

Eller...?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är människosyn?

SD inbjudna till värmen?

"Förgyllning förgår, men svinläder består"