En normkritisk granskning ;)
Det är
mycket normer nu. Den ”vita, kränkta, heterosexuella, medelålders mannen” har
fått sällskap av ”vita medelklasskvinnor”. Efter Belinda Ohlssons braksuccé
(eller not) om dagens feminism fick de medverkande kvinnorna epitetet ”vithetsnorm”
efter sig. Eller att de representerar ”vithet”.
”Vithet” är
allt som inte har egenskapen att vara svart, blå, brun, röd, gul eller grön
(efter en kvart med ”vithetskvinna”). ”Vithet” är tydligen en föraktlig
egenskap. För nog är det en egenskap; att vara vit? Ungefär samma typ av
egenskap som att vara 175 cm över havet?
Nej, jag har
ingen egenskap i min (alltför?) vita nuna och lekamen. Det är bara så jag är född,
enligt den uppsättning gener som skapar hudfärg.
Snarare är
det så att det vita sättet att leva som är föraktligt. Vita har alltså ett
gemensamt arv som smittar av sig i allt man gör. Därav ”normen”. När man ska
markera och separera sig från ”vita” så gör man det för att vi vita är så
hopplöst diskriminerande och rasistiska. Så vad är det då som definierar ”vithetsnormen”?
En sida där
man kan få sin nyfikenhet stillad är Politism.
Och, ja den är rolig. Verkligen rolig. Kanske ännu roligare om man betänker att
det handlar om ett slags realsocialt projekt där bara ”sanningar” serveras.
Så här
skriver man om ”5 sätt till att det är gött att vara svensk”:
”Vita svenskar behöver
inte prata om sin hudfärg eftersom vita svenskar inte har någon hudfärg. Vad
vita svenskar däremot hemskt gärna pratar om är andra människors hudfärg. “Åh,
visst var väl ändå årets Lucia vacker? Det är ju så fint när de är sådär mörka”
kan vi säga och vara stolta över hur fin, öppen och tolerant människosyn vi
har.”
Jojo, det borde
vara vissa som känner igen sig. Så ”vithet” är att vara så där hycklande och
dubbelmoralisk när man bara vet att man själv ändå är bäst?
En annan
form av ”vithet” tar bloggaren Valerie Kyeyune Backström upp på samma plats :
”För hur varierande
ämnena än må vara, hur stort omfång i allvar och humor, i högt och lågt, i dödsallvarliga
och det minsta, mest insnöade av spörsmål verkar de alla ha en gemensam
nämnare; feminism är en vit fråga. Feminismen, så som den vanligtvis
presenteras, såsom den vanligtvis tas för given, är den vita kroppens
frigörelse, den vita kroppens kvinnokamp. Och om jag ska vara med, är det på
den premissen.”
Så Backström
tar itu med att RÄKNA alla vita respektive icke-vita som förekommer på sidan.
Och tänk, de vita är överrepresenterade! (Vi bor ju i ett land där majoriteten
av befolkningen faktiskt är vit för böveln!)
Om man är så
tvångsmässigt upptagen med detta så måste det vara svårt att känna gemenskap
över ”färggränserna”. Är det ”vita” så olikt det ”icke-vita”?
Bloggaren
tycker nog att klagosången över vår (helt oavsiktliga) ”vithet” är
kontraproduktiv. Borde det inte vara betydligt lättare att bara ingå i
gemenskapen? Eller finns det inga möjligheter att känna gemenskap med ”vita” om
man är ”icke-vit”? I sådana fall kan man verkligen undra vem som är överkänslig
och inte.
Tyvärr
verkar det också så att jag i egenskapen ”vithet” inte heller kan uttala mig i
frågan. Det är s a s en ”icke-vit” fråga. Vore det inte enklare om vi bara
skippade hela paketet? Men då får jag nerkört i halsen att det är i min
egenskap som ”vit” jag kan ha de åsikterna. För som ”icke-vit” kan du inte
förenkla tillvaron på detta sätt.
En typ av ”hjälp-på-traven”
mot diskriminering i arbetslivet är Rättviseförmedlingen,
en statsfinansierad grupp som säljer listor med kompetent folk som annars inte
skulle komma ifråga för ett jobb p g a kön, etnicitet, sexuell läggning etc.
Det rödblommiga högsätet ligger högborgerligt placerat på Birger Jarlsgatan.
Bloggaren
tycker det verkar vara en jättebra idé. Men nu när organisationen byter chef så
verkar det som om fokuset kantrar över mot – kampen mot ”vithet”. Så här säger
nya ordföranden Seher Yilmaz:
”Men jag vill också
fokusera på att bredda vilken typ av representation vi pratar om. Vi är dåliga
på att spegla människors bakgrund, så jag vill jobba mot den vithetsnorm som
råder i Sverige och som gör att vissa arenor inte speglas i samhället.”
Yilmaz menar
att Rättviseförmedlingen bara ska existera fram till 2020 för då räknar man med
att kampen mot ”vithetsnormen” är vunnen.
Hallå! Finns
det inga riktigt riktiga problem där ute? I nästa inlägg ska jag dyka ner i ett
av de största problemen vi har i Sverige: Bostadsbristen.
Kommentarer