Det sorgliga i att vara rolig
Det sägs att
clownen gråter under sminket och den röda näsan. Jojo, ibland kanske. Men det
finns något med humoristiska människor som alltid sveper förbi: Ett stråk av
melankoli. Ett inre rum med få möbler. Ett torg tomt på människor. En ö utan
bro till fastlandet.
Ensamhet.
Lustigkurrens ständiga följeslagare. Botemedlet mot ensamhet blir att dra på
sig clownkostymen. Som lustigkurre kanske man äntligen blir tagen på allvar.
Och kan knyta människor till sig.
Själv har
bloggaren en hel del erfarenhet. Flytta till en ny stad och en ny skola var i
själva verket den utbildning jag fick i att vara rolig. Fel kläder och en
misslyckad klippning plus ett skrattretande namn var tillräckligt för den
inbitne mobbaren. I plural dessutom.
Som tur var
växte håret ut och jag genomgick en biologiskt betingad plastikoperation. Blev
rätt snygg helt enkelt. Den klass jag hade lidit i flyttade över till en annan
skola som var närmare deras bopålar.
Men att bli
sårad in i märgen som 14-åring lämnar ärr i själen för resten av livet. För att
undvika att fler sår slits upp så skapar man ett försvar. Det kan se olika ut
från individ till individ. Det finns inte heller någon universalmedicin. Våra
försvar bildas mer av en slump men är oftast kopplade till någon talang man
redan har och som har fungerat i andra dystra perioder när man har befunnit sig
i blåsväder.
En sådan
talang är förmågan att få andra att skratta. Det fungerar på alla nivåer
dessutom. Det är entrébiljetten till festen. När denna förmåga hela tiden
underhålls så blir den självgående. Ungefär som när man lär sig spela ett
instrument.
Men vid
någon punkt så fastnar leendet och skrattet i en stelnad fasad. Då är det dags
att lämna. Försvaret mot det stora hålet inombords har blivit ett fängelse. Det
finns ingen annan väg än att släppa igenom det som värker.
Vissa
människor bär en hel rustning på sig för att dels ingenting ska synas av det
inre kaoset, och dels för att skydda mot angrepp utifrån. Den dubbla rädslan
kan ge patologiska uttryck, t ex paranoia. Alldeles särskilt paranoia som kan
utvecklas till en psykos i värsta fall.
Men som tur
är bildas oftast även ett försvar mot att bli tokig. Det kan handla om att till
100 procent ägna sig åt att experimentera med smink och skönhetsvård, mode på
egen blogg eller fotokollage på Instagram. O s v. Något som tar så mycket tid
att det lägger sig som ett balsam över ett gryende vansinne. Det bästa
verktyget mot pockande inre spöken är att skapa. I skapandet går det att
sublimera ångesten och ta kontroll över hotet inifrån. Det är ingen
tillfällighet att författare, kompositörer och målare egentligen är lite till
mycket galna. Såväl Ingemar Bergman som Povel Ramel var hårt ansatta av ångest.
Den senare var också bipolär. August Strindberg blev psykotisk under tiden i
Paris. Sedan ska vi inte prata om Edgar Allan Poe. Han söp sig igenom alla
hallucinationer och dog knall och fall i delirium. Valerie Solanas var sjuk
hela tiden vilket syns kristallklart i SCUM-manifestet.
Syd Barret i
ursprungliga Pink Floyd blev galen av drogmissbruk. Brian Wilson i Beach Boys
likaså. Supergitarristen och låtskrivaren Peter Green i ursprungliga Fleetwood
Mac blev galen i allmänhet och hockeygeniet Makarov drabbades av schizofreni.
Winston
Churchill var bipolär i dess egentliga betydelse. I perioder låg han bara platt
som en flundra(!) och sedan var det fullt sprut rakt in mot Hitlers styrkor.
Utan Winston, vad hade vi varit idag?
Nu levande
lustigkullar som har antagit sig rollen efter jobbiga och långa perioder av
mobbing, inre demoner och svåra komplex, är Babben Larsson, Pia Johansson och
Kristina Lugn. Tre kvinnor; en händelse som börjar som tanke.
En av de
värsta filmer som bloggaren har sett är Blå Engelen. Fantastiska Emil Jannings
gör rollen som den högt uppsatte professorn som blir kär i en billig, vulgär
och superegoistisk vartitéartist, spelad av suveräna Marlene Dietrich. Han blir
förhäxad och förtrollad av denna enormt vackra och sexiga kvinna som
fullständigt ignorerar honom. D v s om hon inte kallar på honom som om han vore
en hund. Hans höga intellekt och överlägsenhet vid jämförelse med den billiga varitéen blir hans fall. Han
måste sänka sig till en nivå som är så kränkande, så vidrigt förnedrande och så
förminskande att han blir galen. Han blir beordrad att gala som en tupp i en
föreställning. Det slutar med att han gal och gal utan stopp.
Det är
kanske så man kan förklara lustigkurrens svepande melankoli. Att vara någon
annan än man är en självförnekelse. Men att få vara med andra är större. Tillhörigheten är överordnad allt.
Kommentarer