Förnuftet alltmer sällsynt

Bloggaren sitter i den nya lägenheten och har blivit SJUK = \  Flytten gick bättre än de senaste flyttarna. Men det var kallt och blåsigt, så nu kompenserar kroppen via feber och frossbrytningar. Men jag är UTSLÄPPT  ur nio månaders compact living där betoningen på compact blev allenarådana efter en tid.

Så återigen; adjö till parken som alltid har sett mig flytta därifrån och sedan komma tillbaka. Vi får väl se hur det går denna gång.

Min nya lägenhet är topputrustad med öppen planlösning. Men mitt behov av ordning och tydliga avgränsningar har sett till att jag slet som ett djur med att förpassa en stort och tungt hyllkomplex som avgränsare mellan kök och rum. Nu befinner jag mig på femte våningen efter tio år på markplan. Så underbart. Dessutom är här tyst.

Någon såg ett tillfälle att sno alla mina verktyg, inklusive elborr, när grejerna stod ute en stund m
ellan åkningarna. Det är bara att hoppas att de får god användning av dem, Läs mer


En snygg övergång här. Verktygslådan för att hantera den svenska skolan är visst också försvunnen. Vem är förvånad av PISA:s (Program for International Student Assessment) stora jämförelse med skolresultaten mellan alla OECD-länder (totalt för 2012).

Och ja; vad säger man? 65 länder har skärskådats om kunskapsläget i skolorna. Här på Ekonomifakta får man alltid verkligheten i sin kranka blekhet.  I de 34 centrala länderna så ligger Korea (dock inte Nordkorea utan Sydkorea), främst följt av Japan och Finland. Överraskande är att Estland går in som nummer fyra, bravo! Sverige ligger i denna undersökning bra mycket efter de bästa skolländerna. Först som nr 28 parkerar vi. 28 av 34. Efter oss så hamnar mycket överraskande Israel.

Så nu ska resultatet nagelfaras. Vem är skyldig?! Vad har hänt med skolan under de senaste 20 åren som har inneburit ett sådant kunskapsras? Hur ska man vända trenden?

 På den sista frågan har ett brokigt antal personer tillfrågats, så även GD Anna Ekström.

Ett antal floskler utan substans och verklighetsanknytning, raddas upp. Vi vet(?) redan från början att det här inte stämmar:

  • För lite resurser
Jan Björklund skriker för tilltäppta hörselgångar att den svenska skolan kostar mer än i de flesta länder. Pengar kan inte rädda skolan samtidigt som man hukar inför de faktiska problemen.

  • För stora klasser
Har lite med studieresultat att göra. Bloggaren gick i klasser med 30 elever eller mer, samma för de flesta födda på 40, 50 och 60-talet. På 70-talet kom så Flumskolan. Där varierade antalet elever beroende på grupparbeten och introduktionen av självstudier.
  • För låg lärartäthet
Sverige har redan kanske världens högsta lärartäthet.
  • Kommunaliseringen på 90-talet början. Göran Perssons stora skolprojekt.
Yes. Kommunaliseringen var en katastrof. Kommuner kan inte hantera något annat än att dra in skatter som man använder på de mest ansvarslösa sätt. Närheten till beslutsfattarna är bara en myt. Det enda som de borde ha ansvar över är socialtjänsten. Den fungerar bara på lokal nivå.

  • Det fria skolvalet
Angivet av vänstersinnade som den största orättvisan som har drabbat skolan någonsin. När föräldrar och elever får välja skola så sållar man bort dåliga skolor och söker sig till bättre. Är detta orättvist? Hur kan det bli mer rättvist? Att man INTE får välja skola?
  • Friskolorna och vinst i välfärden
Varför kan man inte i stället tänka: Går friskolor bättre? Lär sig elever inom friskolan mer och bättre? Man måste ju faktiskt tänka på resultatet och inte på den eller de som håller i skolans finanser. För att komma tillrätta med de "giriga riskkapitalisterna" så vore det bra om man läste på lite mer om dessa istället för att bara stämma in i klagokören.
  • Sämre stöd åt svaga elever
Är det någon som tror detta? Skolan satsar ju så mycket på integration av "svaga" elever att man glömmer att även de begåvade eleverna tröttnar och sackar efter.

Och så en förklaring som verkligen leder någon vart:
  • Curlandet tillsammans med frånvaron av föräldrarna har skapat en generation av molusker. Sådana är kända för extrem lathet och ger upp för minsta motståndets lag, lägger sig på andra sidan och somnar om.

Och så till den kanske främsta förklaringen till Sveriges katastrofala skola:
  • Den stora invandringen från väsensskilda kulturer.
Hela skolor består i vissa fall enbart av invandrarelever. De tar ut sin oförmåga till prestation genom att skolka och vägra göra som lärarna säger (särskilt kvinnliga lärare). Nyanlända strömmar oavbrutet in till skolorna, många får inte ens registreras p g a regeringens och MP:s sociala förmåner åt illegala. Hela det råa språkbruket i skolan och annars är importerat, som en kollega uttryckte det för tio år sedan. Tjejer är särskilt utsatta. De blir deprimerade och har ångest. En väg till ångestlindring blir att skära sig. Akutmottagningarna har blivit en plats också för psykiska tillstånd.

Det enda som kan rädda skolan är att slakta den nuvarande läroplanen. Att förvänta sig att elever som knappt kan ett enda ord svenska ska kunna inhämta kunskap på egen hand, är att sparka ner dessa i botten redan från början.

Björklund vill ta tillbaka den gamla skolan, företrädesvis Lgr-62. En skola med en närvarande lärare som inte är en kompis utan en trygg och rättvis vuxen. Den hemska KATEDERN som på 70-talet mer eller mindre bars ut från skolsalarna, fungerade, trots allt vad vänstermobben försöker baktala den.

Det borde idag framgå med all önskad tydlighet att enhetsskolan inte fungerar. Det måste vara så att eleverna och deras föräldrar i samråd med lärare, kan välja ett alternativ som är lämpligast. Och då talar vi om skilda klasser för skilda förmågor. Detta är så fult i Sverige att den som bara insinuerar något dylikt kan se giljotinen dinglande framför. Men det är ändå dit vi måste hän. Enhetsskolan stryper alla. Precis som i all socialism där resultatet av lika mycket och lika lite, blir att alla har det lika dåligt. Eller som i skolans värld: Alla presterar lika dåligt, även de mest begåvade.

Björklund låter väldigt trött idag. Han ser att ingenting händer och han vet vad det beror på. Men hans läppar är förseglade. Lögnerna har sugit ut själva livsgnistan hos honom Och han är knappast ensam.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

A-barn, B-barn och C-barn

Språket som klassmarkör

IS, OS, Co2 och JÖK