Förnuftet alltmer sällsynt
Bloggaren sitter i den nya lägenheten och har blivit SJUK = \ Flytten gick bättre än de senaste flyttarna. Men det var kallt och blåsigt, så nu kompenserar kroppen via feber och frossbrytningar. Men jag är UTSLÄPPT ur nio månaders compact living där betoningen på compact blev allenarådana efter en tid.
Så återigen; adjö till parken som alltid har sett mig flytta därifrån och sedan komma tillbaka. Vi får väl se hur det går denna gång.
Min nya lägenhet är topputrustad med öppen planlösning. Men mitt behov av ordning och tydliga avgränsningar har sett till att jag slet som ett djur med att förpassa en stort och tungt hyllkomplex som avgränsare mellan kök och rum. Nu befinner jag mig på femte våningen efter tio år på markplan. Så underbart. Dessutom är här tyst.
Någon såg ett tillfälle att sno alla mina verktyg, inklusive elborr, när grejerna stod ute en stund m
ellan åkningarna. Det är bara att hoppas att de får god användning av dem, Läs mer
En snygg övergång här. Verktygslådan för att hantera den svenska skolan är visst också försvunnen. Vem är förvånad av PISA:s (Program for International Student Assessment) stora jämförelse med skolresultaten mellan alla OECD-länder (totalt för 2012).
Och ja; vad säger man? 65 länder har skärskådats om kunskapsläget i skolorna. Här på Ekonomifakta får man alltid verkligheten i sin kranka blekhet. I de 34 centrala länderna så ligger Korea (dock inte Nordkorea utan Sydkorea), främst följt av Japan och Finland. Överraskande är att Estland går in som nummer fyra, bravo! Sverige ligger i denna undersökning bra mycket efter de bästa skolländerna. Först som nr 28 parkerar vi. 28 av 34. Efter oss så hamnar mycket överraskande Israel.
Så nu ska resultatet nagelfaras. Vem är skyldig?! Vad har hänt med skolan under de senaste 20 åren som har inneburit ett sådant kunskapsras? Hur ska man vända trenden?
På den sista frågan har ett brokigt antal personer tillfrågats, så även GD Anna Ekström.
Ett antal floskler utan substans och verklighetsanknytning, raddas upp. Vi vet(?) redan från början att det här inte stämmar:
Och så en förklaring som verkligen leder någon vart:
Och så till den kanske främsta förklaringen till Sveriges katastrofala skola:
Det enda som kan rädda skolan är att slakta den nuvarande läroplanen. Att förvänta sig att elever som knappt kan ett enda ord svenska ska kunna inhämta kunskap på egen hand, är att sparka ner dessa i botten redan från början.
Björklund vill ta tillbaka den gamla skolan, företrädesvis Lgr-62. En skola med en närvarande lärare som inte är en kompis utan en trygg och rättvis vuxen. Den hemska KATEDERN som på 70-talet mer eller mindre bars ut från skolsalarna, fungerade, trots allt vad vänstermobben försöker baktala den.
Det borde idag framgå med all önskad tydlighet att enhetsskolan inte fungerar. Det måste vara så att eleverna och deras föräldrar i samråd med lärare, kan välja ett alternativ som är lämpligast. Och då talar vi om skilda klasser för skilda förmågor. Detta är så fult i Sverige att den som bara insinuerar något dylikt kan se giljotinen dinglande framför. Men det är ändå dit vi måste hän. Enhetsskolan stryper alla. Precis som i all socialism där resultatet av lika mycket och lika lite, blir att alla har det lika dåligt. Eller som i skolans värld: Alla presterar lika dåligt, även de mest begåvade.
Björklund låter väldigt trött idag. Han ser att ingenting händer och han vet vad det beror på. Men hans läppar är förseglade. Lögnerna har sugit ut själva livsgnistan hos honom Och han är knappast ensam.
Så återigen; adjö till parken som alltid har sett mig flytta därifrån och sedan komma tillbaka. Vi får väl se hur det går denna gång.
Min nya lägenhet är topputrustad med öppen planlösning. Men mitt behov av ordning och tydliga avgränsningar har sett till att jag slet som ett djur med att förpassa en stort och tungt hyllkomplex som avgränsare mellan kök och rum. Nu befinner jag mig på femte våningen efter tio år på markplan. Så underbart. Dessutom är här tyst.
Någon såg ett tillfälle att sno alla mina verktyg, inklusive elborr, när grejerna stod ute en stund m
ellan åkningarna. Det är bara att hoppas att de får god användning av dem, Läs mer
En snygg övergång här. Verktygslådan för att hantera den svenska skolan är visst också försvunnen. Vem är förvånad av PISA:s (Program for International Student Assessment) stora jämförelse med skolresultaten mellan alla OECD-länder (totalt för 2012).
Och ja; vad säger man? 65 länder har skärskådats om kunskapsläget i skolorna. Här på Ekonomifakta får man alltid verkligheten i sin kranka blekhet. I de 34 centrala länderna så ligger Korea (dock inte Nordkorea utan Sydkorea), främst följt av Japan och Finland. Överraskande är att Estland går in som nummer fyra, bravo! Sverige ligger i denna undersökning bra mycket efter de bästa skolländerna. Först som nr 28 parkerar vi. 28 av 34. Efter oss så hamnar mycket överraskande Israel.
Så nu ska resultatet nagelfaras. Vem är skyldig?! Vad har hänt med skolan under de senaste 20 åren som har inneburit ett sådant kunskapsras? Hur ska man vända trenden?
På den sista frågan har ett brokigt antal personer tillfrågats, så även GD Anna Ekström.
Ett antal floskler utan substans och verklighetsanknytning, raddas upp. Vi vet(?) redan från början att det här inte stämmar:
- För lite resurser
- För stora klasser
- För låg lärartäthet
- Kommunaliseringen på 90-talet början. Göran Perssons stora skolprojekt.
- Det fria skolvalet
- Friskolorna och vinst i välfärden
- Sämre stöd åt svaga elever
Och så en förklaring som verkligen leder någon vart:
- Curlandet tillsammans med frånvaron av föräldrarna har skapat en generation av molusker. Sådana är kända för extrem lathet och ger upp för minsta motståndets lag, lägger sig på andra sidan och somnar om.
Och så till den kanske främsta förklaringen till Sveriges katastrofala skola:
- Den stora invandringen från väsensskilda kulturer.
Det enda som kan rädda skolan är att slakta den nuvarande läroplanen. Att förvänta sig att elever som knappt kan ett enda ord svenska ska kunna inhämta kunskap på egen hand, är att sparka ner dessa i botten redan från början.
Björklund vill ta tillbaka den gamla skolan, företrädesvis Lgr-62. En skola med en närvarande lärare som inte är en kompis utan en trygg och rättvis vuxen. Den hemska KATEDERN som på 70-talet mer eller mindre bars ut från skolsalarna, fungerade, trots allt vad vänstermobben försöker baktala den.
Det borde idag framgå med all önskad tydlighet att enhetsskolan inte fungerar. Det måste vara så att eleverna och deras föräldrar i samråd med lärare, kan välja ett alternativ som är lämpligast. Och då talar vi om skilda klasser för skilda förmågor. Detta är så fult i Sverige att den som bara insinuerar något dylikt kan se giljotinen dinglande framför. Men det är ändå dit vi måste hän. Enhetsskolan stryper alla. Precis som i all socialism där resultatet av lika mycket och lika lite, blir att alla har det lika dåligt. Eller som i skolans värld: Alla presterar lika dåligt, även de mest begåvade.
Björklund låter väldigt trött idag. Han ser att ingenting händer och han vet vad det beror på. Men hans läppar är förseglade. Lögnerna har sugit ut själva livsgnistan hos honom Och han är knappast ensam.
Kommentarer