Flaggan i topp!

Mirakler existerar fortfarande. Bloggaren har fått en lägenhet. En RIKTIG lägenhet! Kampen om den varade en vecka, det ställdes orimliga och idiotiska krav. Mopsan som avslog min förstaseedade anmälan var verkligen perplex när jag kom med bunten på ungefär 20 sidor och slängde den på hennes skrivbord (nåja).

Lägenheten finns i ett område som stod färdigt 2009, så den är i samma klass som lägenheten jag trodde mig vara tvungen att sälja. Men den här är en hyreslägenhet, så det förenklar processen. Jag har befunnit mig i en total stresspiral i en månads tid, nu behöver jag rehabilitering.

Jag minns min nyårsönskan förra året: Att jag skulle ha en riktig bostad när 2013 gått i graven. Det verkar som det precis kommer att infrias. 1 december bär det iväg från skjulet, men det har tjänat mig väl. Förutom att jag inte har haft någon plats för vänner på besök.... Och så finns det inte en enda lykta här utanför, så det är tur att jag laddade ner den där ficklampan till mobilen.

Men nu ska det bli en riktig dunderfest när jag har flyttat in. Det finns hur mycket som helst att fira. När det ena efter det andra helt plötsligt föll på plats, så kände jag bara att mina bad days var över.

För det är ju så det är: "Uppåt så går det uppåt, så går det ner". Det var Åke Grönberg som sjöng den låten för sisådär 60 år sedan. Han borde veta som gillade att se djupt ner i flaskan. Men han hade aldrig trott på det Sverige som vi har idag, hur klapprak han än var.



När man befinner sig i en "utsatt" position så förstår man att all hög svansföring om Sverige som en "humanistisk staormakt" är bullshit. Bara bullshit. Jo, pengar kan man vara nog så frikostig med, men dessa är öronmärkta för olika grupper i samhället. Det finns en enorm orättvisa som präglar bidragssystemet.

Den "humanistiska stormakten" sade Bildt om Sverige. Att kalla det för "humanistisk" är att tala om den som en akademisk term. Humanistisk forskningsdisciplin,  hermeneutik bygger på vittnesmål och intervjuer. Det är hermeneutik man använder i t ex våldtäktsmål. Allmän forskning med data som utgångspunkt är empiri.

Så Calle var fel ute. "En humanistisk stormakt" borde då vara ett land som i första hand använder sig av hermeneutik som forskningsmetod(!). = )

När man benämner något som "humant" så ligger det närmare sanningen även om humanism kan ha helt skilda definitioner beroende på vem och vad det talas om. Peter Singer t ex anser att man i vissa fall ska avliva gravt handikappade och utvecklingsstörda för att det vore en välgärning och dessutom humant.

Humanism som begrepp innehåller ett slags motsatsförhållande till det existentiella och religiösa ( = kristendom).  Förbundet Humanisterna betonar människans eget värde frikopplat från religion och att om alla skulle leva enligt humanistisk lära skulle vi leva i fred med varandra. Jojo, det förutsätter också att alla tycker som Humanisterna. Vilket vi inte gör när vi lyssnar på Christer Sturmarks hånfulla angrepp på motståndare som är troende.

Sturmark har också både haft och har uppdrag för regeringen, både Persson och Reinfeldt och han har nu jobb på UD och gör föreläsningsresor om nätverkssamhället. Personligen anser jag att Sturmark är en riktigt slemmig typ.

Humanism handlar egentligen om bemötande, lyhördhet, jämställdhet och respekt i förhållande till alla människor i sin omgivning. Den är relationsbaserad. Men var finns humanismen i ett samhälle befolkat av småpåvar och pampar som tror sig om att bygga sig ett värde bara genom sin position och leker med människor som om de vore Dominobrickor?

Alla dessa småpåvar som sitter inom kommuuuunen och vårdcentralen, socialen och allmännyttan; tror sig ha access till människors liv, både det yttre och det inre. Genom att förmedla till kunderna att "de minsann vet" är ingenting annat än maktfullkomlig storvulenhet, rena skrattspegeln av en Farbror Anka i "välfärdsstatens tjänst".

Därför tvingas vi stå med mössan i hand och skrapa med foten för att få ett litet korn. Inte speciellt humant.

Calles "humanistiska stormakt" kan då ses ur det perspektivet och har föga att göra med humanism. Fast vi förstår ju vad han menar. Det humanistiska i kråksången är att släppa in så mycket folk från outvecklade länder som det är möjligt och sedan vräka pengar över dom.

Man kan sammanfatta "humanism" i ett enda postulat som skrevs ner för 2.000 år sedan: "Du ska älska din nästa såsom dig själv".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

A-barn, B-barn och C-barn

Språket som klassmarkör

IS, OS, Co2 och JÖK