Minus 2011

Plånboken kommer att bli tunnare detta år. Skattehöjningarna kommer nu att bli massiva på drivmedel och el. Dessutom, fordonsskatten chockhöjs för alla de som har en bil som "släpper ut" mycket koldioxid. Vad som avgör detta? Jo, hur gammal bil man har! Så vi kan räkna med skyhög fordonsskatt vi som har lite äldre bil.
De som glider omring i sprillans nya BMW:s blir snarare belönade, särskilt om det är en dieselbil där skatten sänks.

Medan andra länder försöker lägga bensinpriserna under världsmarknadspriset för olja, gör alltså Sverige tvärtom. Vi har de högsta skatterna i världen på bensin och värre blir det. Och detta i ett glesbefolkat land där vi är SÅ beroende av transporter för att få varor till våra butiker och företag.

Sålunda kommer skattehöjningarna att innebära högre pris på det mesta, särskilt mat. Och att pendla med bil blir en omöjlighet för en glesbygdsbo som får förlita sig på bussar som går 2 ggr per dag. Då blir det mer lönsamt att sjukskriva sig och stanna hemma.

Maud Olofsson och Andreas Carlgren är de som har varit drivande i denna chock till svenska folket. Maud som är en varm förespråkare för småföretagande, vad tänker hon på? Dessa kommer ju att tvingas in i konkurser när de inte har råd att betala transportkostnader och det ökade priset på varor och tjänster.

Samtidigt börjar alltfler forskare höja rösten för att hela koldioxidteorin är fejkad. En politiserad FN-panel med en socialistisk agenda bjuder på godbit efter godbit till skattehungriga svenska politiker. Har de glömt bort Climategate när det visade sig att panelen helt enkelt hade ljugit om smältande isar i Himalya? Bl a. Vissa "bevis" för den globala uppvärmningen hade bara dragits rakt av från artiklar med mer eller mindre ädelt syfte.

FN:s klimatpanel är totalt beroende av forskningsanslag liksom klimatcentret i Indien som enbart erhåller anslag av klimatskäl.
Sålunda finns ett enormt intresse för dessa att hålla fast vid sin tes.

Det ökande kostnaderna på drivmedel, höjd fordonsskatt, dyrare varor och tjänster leder ofelbart till minskad konsumtion. Och när pendlare slutar jobba helt enkelt för att de inte har råd, när infrastrukturen i Sverige är så undermålig och staten suger ut sina invånare mer och mer utan att det finns någon förståelse för detta hos folket; ja vad händer?

När man ser att dessa utsugna kronor går till genusprojekt och mångkulturssatsningar, vad händer då?

Jo, viljan att betala skatt minskar eftersom en stor spricka växer mellan beslutsfattare och allmänhet. Tilliten blir skadad att politikerna verkligen tar hand om våra skattekronor på bästa sätt.

Dessutom, minskad konsumtion leder så småningom till minskade inkomster för företagen. Dessa tvingas då till friställningar varvid arbetslösheten ökar.

Bloggaren trodde verkligen att Alliansen hade lärt sig något om vad höga skatter leder till efter ett sekel med socialistiskt styre som har plundrat folket och skapat en offentlig sektor som liknar ett monster på lerfötter. Detta monster kräver mer och mer föda för att fungera, de friska, nya pengarna kommer från företagen annars går pengarna bara runt i systemet. Om företagen börjar gå på knäna och arbetslösheten ökar, kommer kraven på att monstret ska rapa ur sig pengar att öka.

Det här skapar en ond cirkel som kräver ännu fler skattehöjningar, med ännu fler företagsnedläggningar.

De krisdrabbade länderna såsom Grekland hamnade där de är p g a för stora offentliga sektorer parat med en ökad ovilja hos folket att betala skatt för undermålig service.

Sverige är åter inne på en farlig väg. Och som vanligt är det det höga skatterna som är huvudproblemet. Något som OECD har anmärkt på i 40 år...

Kommentarer

Anonym sa…
Och samtidigt....


http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/ozonskiktet-rekordtjockt-ar-2010-1.14452

Populära inlägg i den här bloggen

A-barn, B-barn och C-barn

Språket som klassmarkör

IS, OS, Co2 och JÖK