Självständighet efterlyses!

Min katter Gusse och Selma bodde i Eriksberg under tiden jag var i USA hos ett gift par. De hade själva katt så jag trodde det skulle gå bra.

Men så kom den här värmeböljan i juli och de kände sig tvungna att ha öppet för att få in lite luft. Då passade Gusse på att smita.

Jag älskar mina katter och blev helt förstörd när jag kom för att hämta dem och det visade sig att Gusse hade varit bort en hel vecka.

En intensiv jakt tog sin början. Gick och skrek i skogen och på gator och torg, natt som dag. Men ingen Gusse.

Täckte hela området med lappar och foto, en hel del tips kom in, men det var alltid fel katt.

Så bloggaren annonserade i tidningen och på katthemssidan gång på gång. Hoppet ger sig ju som bekant inte av förrän man får ett definitivt besked av någon sort. Så jag fortsatte hoppas. I min nya lägenhet satte jag fram hans matskålar, fast tomma.

Så i lördags, kl 22 ringer telefonen. En dam meddelar att hon sett enkatt som måste vara min.
så bloggaren gav sig av mitt in i skogen i mörkret utrustad med ficklampa och kattbur.
Ropade mig hes rakt in i mörkret i en kvart. Slutligen kom ett litet jamande och från mörkret rakt in i ficklampans sken kom han lubbandes. Gusse! Efter 1 ½ månad ute i skogen var han åter i min famn.

Så glädjen har stått högt i tak här hemma sedan dess. Den förlorade sonen har hittat hem.

Så det satte igång lite tankar om oss människor och våra nio liv.
Katten är känd för att vara självständig och oberoende. Det är både sant och inte. Den har en enorm livsvilja och överlevnadskapacitet och kan som sagt överleva under knappa betingelser. Men den behöver också vår kärlek och lugn och ro där den kan ligga och filosofera på sängen eller på bästa mattan. Den hatar förändringar utan måste ha fasta rutiner vilket kan vara förvånande för alla icke-kattkännare.

En del människor är lite som katter. De är driftiga och vederhäftiga, beslutsamma och låter sig inte nedslås av motgångar. Man ser alltid till att klara sig helskinnad ur alla tänkbara knipor.

Andra är mer försiktiga. Tar inga stora risker, men är egentligen inte rädda för att möta oväntade händelser och övergångar i livet. Litar på sig själva och sin egen förmåga, men har inte svårt att be om hjälp utifrån om det krisar.

Den tredje kategorin är den grupp som det socialdemokratiska samhället har sett till växer från år till år. Gruppen som lärs in i hjälplöshet. Det heter faktiskt "inlärd hjälplöshet" inom psykologin.
Det är inget naturligt tillstånd för människan utan det präntas in utifrån. Eller, när människor hamnar i dubbelbindningssituationer (- hur jag än gör så blir det fel -).

Men det riktigt sjuka med det svenska samhället är att det uppmuntrar och stödjer den här typen av beteenden.
Om inte skolan passar alla; jaha, så sänker vi kraven till en nivå där ingen får några kunskaper och sålunda inte klarar sig senare i livet.
Om människor förstör sina lägenheter och inte betalar hyran och lever rövare och därefter blir vräkta. Jaha, då fixar vi snabbt som ögat fram en lägenhet som andra har stått i åratal för att få.
Om vi säger att vi inte kan jobba för att vi är så utmattade att vi inte kan gå ur sängen på morgnarna. Jaha, då sjukpensioneras du permanent och får färdtjänst och hela baletten av förmåner; handikappersättning, billigare resor och teater-, biobiljetter, bostadsbidrag och facklig pensionsersättning.

Bloggaren tycker att det är dags att inplantera lite mer katt i det svenska folket. Visserligen behöver vi alla kärlek, men att daddas bortom allt sunt förnuft skapar bara viljelösa trasdockor som inte ens orkar blinka med ögonen.

Det är dags att öppna ögonen och bli varse att det är mer välstånd vi måste arbeta ihop, inte mer välfärd och färdiga lösningar.

Precis som när man har brutit benet måste man slänga kryckorna när benet har läkt. Inte lära sig av välmenande välfärdsexpertis att du måste ha krtckor för att hålla balansen ifall du skulle snava.

Mjau på er alla och trevlig helg!

Kommentarer

Unknown sa…
Katter är sköna små varelser, som är både tillgivna, snälla och ibland väldigt egotrippade..

Det kan inte vara så att din vistelse i USA har insett att där knappast förekommer någon "inlärd hjälplöshet". Hur tror du att blues och jazzen annars kunde födas fram i bland de svarta?
Som så sent som inpå 90-talet fortfarande är diskriminerade och är fortfarande i södern.
I Chicago där jag har bott en liten tid, hade man annan syn, både på svarta och hur man skulle klara sig fram i livet. Så många svenskar
bosatte sig just där. Inget daltande, man hjälptes åt i svåra tider, men var och en fick klara sig bäst man kunde själv.
Lyssna gärna på Chicago-blues och jazz från tidiga 20-30 talet.Jag ger dig en tankeställare,
utan det amerikanska sättet att tänka hade vi varken haft jazz eller blues och senare rock.musik idag.. Jazz och blues är mera än bara USA:s kulturarv, den speglar också tuffa levnads villkor.
Och du... jazz och bluesmusikanter kallas i USA för..
just cats!
Osagt sa…
Yes! Riktig "svart" blues är det bästa som finns. Josh White... Wow.
Hårda villkor leder till kreativitet och bra musik i bästa fall. Men det gäller som sagt att ha lite katt i sig...
Berit sa…
Jag förundras ofta över hur många människor tycker att deras liv är hopplösa. De sitter fast i sociala nät och de omger sig med rädslor. De har barn, avbetalningar, åtaganden, pensionsplaner... De tvekar att söka hjälp för sina problem; det är antingen för dyrt eller förnedrande. De har blivit lärda att frukta förändring. Tänk om vi förlorar det vi har? Tänk om jag misslyckas? Tänk om jag måste skämmas?
Alla dessa förbehåll och tveksamheter är förståeliga och även befogade. Men när allt kommer till kritan finns det faktiskt ett val.
Sök hjälp om det behövs, ta en risk om det är nödvändigt, förändra där det inte fungerar. Min erfarenhet visar att de människor som vågar har funnit mer lycka än de som inte gjort något.
Det finns inga garantier. De goda människorna kan förlora, risktagarna kan snubbla, men valet finns alltid. Risk gentemot försiktighet står där alldeles framför oss
Anonym sa…
Kul med katte,
en av mina var borta i 5 månader innan det ringde ett samtal från ett djursjukhus där våran älskling blivit inlämnad lite undernärd men annars vid god vigör.

Populära inlägg i den här bloggen

A-barn, B-barn och C-barn

Språket som klassmarkör

IS, OS, Co2 och JÖK